• Hoofdvestiging Talenta: Kastanjelaan 10,2982 CM Ridderkerk
  • tel:0180-44 26 43
  • e-mail:info@talentawerkt.nl

''Iemand die wil werken, verdient een kans.''

Maarten van Rietschoten van GKB Groep uit Barendrecht: “Hoewel we geen specifieke vacature hadden, hebben we toch een Wajonger aan de slag laten gaan. In de hoop dat andere ondernemers dat ook doen.” Lees verder

“Anderen een kans geven, dat is ook ondernemen”

Henk Booiman, van Booiman Tuinen uit Beilen: “Ik vind het geweldig dat ik iemand als ondernemer een volwaardige plek in de maatschappij kan geven.” Lees verder

“Personeelstekort oplossen en MVO in één”

Nico de Pijper van woonzorgorganisatie Zorgwaard: “Op deze manier geven we zes Wajongers nieuw perspectief én we hebben een prachtig antwoord op ons personeelsvraagstuk.” Lees verder

“Wij hebben werkplekken gemáákt”

Het mes snijdt aan twee kanten, vindt Gerrit de Groot, van Autobedrijf De Groot. “Die mannen hebben nieuw perspectief en nieuwe kansen, wij hebben er twee loyale werknemers bij.” Lees verder

“Talenta zet mensen in hun kracht. Dat werkt.”

Hetty Roozendaal, P&O-adviseur 's Heerenloo, besteedt re-integratie Tweede Spoor uit aan Talenta. "Die medewerkers hebben weer nieuw perspectief. Op een plek waar ze in hun kracht zijn. Daar gaat het om." Lees verder

Cliënt Willem van der Vlies:

“Ik heb nog nooit zo plezierig in het leven gestaan”

Na een zoektocht onder begeleiding van zijn jobcoach kwam Willem terecht bij het hoveniersbedrijf van Wico Koumans. “Wico heeft me in het halve jaar dat ik bij hem werk veel geleerd. Ik weet meer van het vak en ik durf ook meer. In het begin was ik bang om te snoeien, maar je moet gewoon lef tonen en niet te bang zijn dat je het fout doet. ”

Op aanraden van zijn jobcoach en werkgever ging Willem weer naar school om z’n hovenierspapieren te halen. “Daar zag ik tegenop, want het was lang geleden dat ik had geleerd. Maar dat viel mee. Ik heb het eerste jaar heel mooi afgesloten.” Zijn jobcoach Wim behandelt Willem niet alsof hij zielig is, weet Willem. “En dat hoeft ook niet. Ik vind ’s morgens vroeg m’n bed nogal eens lekker liggen. Dan kom ik maar net op tijd op mijn werk. Daar spreekt Wim me gewoon op aan. Dat helpt me juist.”

Over de toekomst zit Willem totaal niet in. “Het leren op school voor hovenier gaat goed, het werk gaat goed. Ik ben nu wat ik graag wilde worden. Ik heb nog nooit zo plezierig in het leven gestaan.”

Hovenier Willem

Werkgever Wico Koumans: 

“Ik merk dat de jobcoach gáát voor Willem”

Jongens die hulp nodig hebben, krijgen bij Wico Koumans voorrang. “Ik heb een zwak voor die jongens”, erkent de hovenier uit Leersum. “Ik vind het prachtig om ze het vak bij te brengen en gelijk bij te dragen aan hun ontwikkeling. Voor Willem hield die ontwikkeling onder andere in dat hij ook het mindere werk zonder problemen oppakt”, vertelt Wico. “Je begint met kruien en opruimen van snoeiafval, op den duur snoei je zelf een buxushaag. Zo leer je het vak. Samen met zijn jobcoach heb ik die mentaliteit bij Willem gevormd. Vanaf die tijd gaat het top. Natuurlijk heeft hij weleens een mindere dag. “Kom op Willem, schouders eronder”, zeg ik dan een keer extra. Dan zet hij zich weer voor de volle honderd procent in.”

Het is voor het eerst dat Wico op deze manier samenwerkt met een jobcoach. “Het bevalt me prima. Ik merk dat hij gáát voor de cliënt. Ik kan de jobcoach om advies vragen, hij helpt bij het papierwerk en ik kan hem advies geven. Op een gegeven moment rees bijvoorbeeld de vraag of Willem naar een andere school moest. Ik heb nadrukkelijk geadviseerd hem op deze school te laten blijven. Dat leek me beter voor Willem, en voor z’n houding. Daar is dan alle ruimte voor en er wordt ook naar geluisterd.”

Wico Koumans

Jobcoach Wim Oosterom: 

“Terwijl ik met Willem schoffel, bespreken we van alles”

Als Wim Oosterom op bezoek gaat bij Willem, weet hij wat hem te doen staat: werken. Of het nu snoeiafval opvegen, schoffelen of kruien is. “Dat doe ik bewust”, legt Wim uit. “Terwijl we zo samen werken, spreken we van alles door. Ik merk het dan vanzelf als hem iets niet lekker zit. Laat mij maar mee schoffelen met Willem. Het is trouwens typerend Talenta. Als jobcoaches staan we naast onze cliënten.”

Dat Willem nu zit waar hij hoort, is voor Wim wel duidelijk. “Als installateur kwam hij niet tot z’n recht. Hij moest veel berekenen en dat is niet z’n sterke kant. Dus moest hij veel vragen. Dat wekt dan weer ongeduld of irritatie bij collega’s, waardoor hij minder vroeg en meer fouten maakte. Je snapt het, dan houd je niet veel zelfvertrouwen meer over.”

Wim is blij dat Willem bij Wico Koumans terecht kon, toen hij hem daarvoor benaderde. “Een superwerkgever voor hem, die hem precies goed benadert en aanstuurt en die hem een vak bijbrengt. Willem is bij Wico een persoon geworden, die in zichzelf gelooft.” Dat het goed gaat met Willem, merkt Wim aan het telefoonverkeer. “Hij kon me altijd bellen, en dat deed hij ook. Zelfs als iemand hem op een fout had gewezen. Dan dacht hij dat het allemaal niet goed ging. Dat gebeurde zeker wekelijks. Nu gaan er maar zo drie, vier weken voorbij. Als hij me dan belt vraagt hij me of ik nog weet wie hij is. Een teken dat we de begeleiding langzaamaan kunnen gaan afbouwen.”

Wim Oosterom
Content